Stoel Yoga

Wij worden allemaal oud als het goed is. Maar helaas komt ouderdom met gebreken. Doordat yoga niet prestatie gericht is, is het uitermate geschikt voor ouderen. Yoga werkt helend, omdat ouderen leren bewegen binnen hun grenzen. Door belastende oefeningen kunnen klachten ontstaan of verergeren. Met zachte oefeningen en met de aandacht naar de adem kun je lichaam en geest in beweging brengen. Ik wil bij de ouderen geen leeftijd zetten, want er zijn mensen die al oud zijn op hun 50steĀ en andere pas op hun 90ste.

Naarmate de leeftijd vordert, worden de gewrichten stijver. De doorbloeding van de spieren wordt minder, voedingsstoffen worden minder aangevoerd en afvalstoffen niet goed afgevoerd. Verzuring en stijfheid treden op. De kwaliteit van het gewrichtsvocht gaat ook achteruit. Door de hormonale verandering bij de overgang (bij vrouwen) worden gewrichtskapsel stugger. Naast deze stijfheid treed er ook artrose op, door onevenwichtig gebruik (te weinig beweging en teveel belasting) van de gewrichten. Artrose veroorzaakt op zichtzelf ook stijfheid van de gewrichten. Rondom de gewrichten zitten veel energiepunten, die mede verstoord raken. Door onbelaste bewegingsoefeningen met de gewrichten te doen, zullen ouderen soepeler bewegen en zal de energie weer gaan stromen.

Omdat wij een stoel erbij gebruiken is het heel toegankelijk voor iedereen dus daardoor niet aan leeftijd gebonden. En zo kunnen we het doel van yoga bereiken en ons leven in balans brengen.